‘Dit is het onderhoud
van de toekomst’

Innovatie: Monitoring op afstand

Geas Energiewacht staat voor duurzaamheid en voor innovatie. Op afstand geautomatiseerd monitoren van CV-installaties en zonnepanelen staat nog in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen gaan snel. Het grote voordeel: mogelijke storingen al signaleren voordat ze zich voordoen.

Binnen Geas is business developer Gerwin Bloemberg de man aan de knoppen van de ‘afstandsbediening’. “Zonnepanelen en CV-ketels op locatie monitoren kan via een online verbinding. Signaleren we bijvoorbeeld afnemende waterdruk in de CV, dan geven we de klant door hoe hij of zij dit zelf kan bijstellen. Signaleren we dat een onderdeel aan vervanging toe is, dan sturen we een monteur.”


Nieuwe CV-ketel

Voor onderhoud is een jaarabonnement nu nog gebruikelijk en bovendien de beste keuze. “Maar voor de toekomst overzoeken we of we door monitoring de behoefte aan onderhoud pro-actief kunnen bepalen”, zegt Gerwin. “Eventueel gekoppeld aan preventieve reparatie of vervanging. Voor de klant heeft dat als voordeel dat die maar één keer tijd hoeft te maken in zijn of haar agenda.”


Ketelmerken

Om vervolgstappen te kunnen maken, is Geas vooral afhankelijk van innovatie bij de ketelfabrikanten. Gerwin: “Momenteel is het aantal ketels dat we op afstand kunnen monitoren nog beperkt. Vooraarde is dat de ketel een draadloze verbinding met de wifi-router heeft en dat wij via een interface over de data kunnen beschikken. Nog niet alle fabrikanten zijn zover.”

Slimme thermostaat

Gerwin verwacht dat hier snel verandering in komt. “CV-producenten zijn steeds meer bezig met slimme thermostaten die te koppelen zijn met wifi. Daar kunnen we in de toekomst misschien gebruik van maken voor het monitoren. Andere merken doen het weer anders, maar er zijn heel veel ontwikkelingen gaande. Voor ons maakt dat niet uit, als we de data maar krijgen.”

'Ook thuis volledig gemonitord'

Gerwin is bij uitstek een gebruiker van wat wel ‘The Internet of Things’ wordt genoemd. “Mijn huis is volledig gemonitord en vormt daarmee een mooie testomgeving. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn sluipverbruik fors teruggedrongen. Denk dan aan lekkende kranen of apparaten die stand-by staan wanneer dit niet nodig is. Bij een gemiddeld huishouden ‘sluipt’ er op die manier op jaarbasis zo’n € 360 weg. Dankzij goed doormeten heb ik dit tot de helft teruggebracht.”

Geas monitort landelijk!

Voor het monitoren op afstand ontwikkelde Geas in eigen huis een service platform. Gerwin: “Daaruit blijkt wel hoe belangrijk we dit vinden. We hebben zelf computerprogramma’s bedacht die verschillende parameters van een CV-installatie in kaart brengen.”

Geas monitort ook op afstand voor de andere servicepartners van Essent. Gerwin: “We bundelen de krachten op dit onderdeel van innovatie in de installatietechniek. Voor de andere Essent Service Partners fungeren wij als pilot. De ervaringen die we opdoen, gebruiken we om het systeem verder te ontwikkelen. Signaleren we bepaalde trends in storingen, dan kunnen we daar op automatiseren. Bijvoorbeeld als zou blijken dat veel storingen worden veroorzaakt door een lekkende waterleiding.


De Essent Service Partners hebben samen in Nederland een miljoen ketels in onderhoud. “Dus je praat wel ergens over”, stelt Gerwin. “Samen werken we aan een efficiënter energiegebruik.”


‘Samen een
miljoen ketels
in onderhoud’


TIP VAN GERWIN

“Ik heb zelf een besparing van zo’n
15 procent in mijn gasverbruik gerealiseerd door mijn CV-installatie waterzijdig in te regelen. Een investering die een gemiddeld huishouden binnen 2 tot 3 jaar terugverdient.”

Gerwin Bloemberg, business developer Geas Energiewacht

DEEL DIT ARTIKEL